torsdag 15 mars 2012

Svar på tal #1

My (lärare):”Anas något evigt tema i din bok? Är så att människor förtryck av en storebror som ser dig är ett tema som alltid kommer finnas eller är det ett modernt fenomen? Din bok är ju ganska ny och behöver jämföras bakåt för att få perspektiv. ”

Det temat som jag faktiskt tänkte på mest var förtryck, då man nästan känner sig förtryckt bara igenom att läsa om Oceaniens samhälle. Att inte få säga och göra saker som vi i vårt nutida samhälle tycker är självklara, som till exempel yttrandefrihet, har alltid tagits upp i böcker och filmer. Ta som exempel alla de romanerna som skrevs runt sekelskiftet om de färgades plats i Amerika på den tiden. I de böckerna används rasismen och slaveriet för att visa hur de trycks ner av de vita, det bästa exemplet som jag har läst är Onkel Toms stuga. Ett bra nutida exempel är filmen District 9 där konflikten kommer ifrån att utomjordingar landar på Jorden bara för att alla bli satta bakom taggtråd i ett slumområde.

Förtryck är ett perfekt sätt att skapa en konflikt i media som handlar om hur en folkgrupp lever, i min boks fall är det ett helt samhälle som är förtryckt. I storebrors ögon så finns det ingen skillnad på människor, de ska alla behandlas på samma sätt. Vanligtvis i media om förtryck så väljer man att någon folkgrupp som till exempel de rika som har det bättre än de andra men i 1984 så står Winston ensamt mot ett helt samhälle där han kommer att bli inspärrad/dödad om Storebror får reda på att han skriver den här dagboken. Därför så är det här den ultimata boken om förtryck enligt mig, en motståndare till Storebror kan inte göra annat än att tryckas ner då alla som får reda på det kommer försöka skvallra då de annars skulle misstänkas för konspiration.

Såklart så kan jag ju koppla det här till politiska fångar som också blir inspärrade för att de står upp för sig själva. Det är som om ledarna spelar whack-a-mole på ett nöjesfält, så fort en mullvad kommer upp så ska den ner igen med ett slag på huvudet.

Elias: ”Intressant inlägg, särskilt när du skriver om vad som händer i boken och sedan gör någon koppling till det, jag tycker att det blir intressant när du hela tiden fortsätter berätta om dina egna erfarenheter etc. och inte bara maler på.
Jag gillade också kopplingen till google, dock håller jag inte riktigt med om att just det får så stort inflytande på vårat privatliv, men jag ser din poäng. ”

Det var ju så att jag citera min faster så jag håller heller inte helt med om att det påverkar vårat privatliv men det visar ändå hur sammankopplat samhället är då vi kan se en gata i andra änden av landet igenom ett par klick. Jag kommer antagligen dedicera ett inlägg helt till sociala medier då jag tycker det är ett intressant diskussionsområde som relaterar till 1984 igenom meningen ”Individen är uppsugen i det allmänna ”, du kan nog fundera fram sambandet innan dess.

Johan: ”Din bok verkar väldigt intressant Fredrik och du gör bra kopplingar mellan dåtid och nutid! Längtar till nästa inlägg ;)”

Man tackar!

See ya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar