onsdag 7 mars 2012

Välkommen till mitt första upplägg om den moderna klassikern 1984 skriven av Eric Blair (känd under pseudonymen George Orwell).

Jag ska läsa en utgåva av boken som blev tryckt år 1984, vilket sammanträffande. Olikt de flesta böcker så står ingenting om handlingen på baksidan av boken, det står bara:
”1984 – Den mest betydande av de utopiska romanerna som skrivits”. Vad det precis betyder är någonting som jag senare kommer förklara. Istället så står det som vanligtvis är på baksidan av boken på omslagets flik.
(Även fast jag har roterat den i paint så är den ändå så här, jag ska försöka att fixa snarast möjligt)
Jag tror att utöver det som står om Winston Smith så kommer vi nog att få uppleva det här samhället ur flera synvinklar. Det verkar som om Orwell hade en tydlig agenda med den här boken så jag skulle tro att han vill visa upp storebror från så många håll som möjligt. Jag undrar vad Winston kommer göra som får storebror att vända sig emot honom. Kommer han försöka att sprida idén att folket är som fångar i deras samhälle?
(samma problem)

Omslaget symboliserar meningen ”Individen är uppsugen i det allmänna” då alla på omslaget klär sig precis likadant. Det faktum att de inte har några ansiktsdetaljer visar att de inte har någon
identitet alls.

Det som jag mest vill veta är hur människor lever sina dagliga liv i ett sånt här samhälle, är den enda skillnaden att de inte har någon yttrandefrihet och att all journalism är kontrollerad? För i så fall så finns det fortfarande platser i världen där sådant händer, kanske det bästa exemplet är Nordkorea där allting filtreras av regeringen innan det sätts in i tidningar/TV.

Anledningen till att jag vill läsa den här boken är för att jag är intresserad av olika sätt att styra samhällen, även om 1984 handlar om ett av de sämsta sätten att göra det, i alla fall från folkets synvinkel. I nästa inlägg ska jag börja läsa boken så att jag kan få se varför den är den mest betydande av de utopiska romaner som har skrivits.

1 kommentar:

  1. Denna bok verkar verkligen intressant att läsa
    jag hade faktiskt hört om den innan jag såg den här bloggen och jag tycker att ämnet är väldigt aktuellt, nu och alltid.

    Man blir verkligen sugen på flera inlägg där du förklarar varför det är en av de mest betydande utopiska romaner som skrivits, det blir som en riktig cliffhanger!

    SvaraRadera